رنگ غربت پاشيده شده بر بازارچه اي به نام بازارچه صرافان+گزارش تصویری

یزدفردا :عليرضا صادقي"از یزدفردا :بازارها هميشه شريان ها اصلي زندگي مردم و حيات اجتماعي در شهر هاي ايران بوده اند و بعضاً اوج نبوغ معماري اصيل ايراني را مي توان در بازارهاي قديمي و اصيل شهرهاي ايران زمين ديد.

هنوز هم تا دير نشده هركدام از اقوام ما در انتخابها و ديدارشان از يزد به جاي مجتمع هاي تجاري ساخته شده در ساليان اخير اول سراغ بازارهاي سنتي و قديمي يزد را مي گيرند.
در اصلي ترين محور بسياري از آثار تاريخي و باستاني و در كنار مسجد جامع شهر يزد بازارچه اي به نام بازارچه صرافان وجود دارد كه اين روزها به سختي نفس مي كشد .
دير زماني اصلي ترين محور اقتصادي و پويا در بافت تاريخي يزد و در كنار مسجد جامع شهر بوده و هم اينك به همت بخش گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد كه همتي بر معرفي بازرهاي قديمي يزد تا كنون نداشته است هم اينك معرفي بر اين بازار نگاشته نشده و در اقلام فرهنگي توليدي نام و معرفي هم از بازارچه صرافان نمي بينيم.

مدت ها است رنگ غربت و بي توجهي بر بازارچه صرافان پاشيده شده و در خصوص عمده مشكلات آن می توان به :

عدم توجه به كف سازي و چاله هاي ريز ودرشتي

كابلها و جعبه برقهایی كه حادثه آفرين مي تواند باشد و هم چهره زشتي به نما بازارچه داده است.

تبليغات ناموزن و غير ساماندهي شده

جداره سازي بدنه هاي بازارچه

عبور وسيله هاي نقليه مختلف و عدم اطمينان رهگذر از عبور و عدم ايجاد حادثه

زخمهاي كه وسائل نقليه در عبور بر بدنه بازار ایجاد نموده اند

روشنائي بازارچه

و مواردي ديگر که اگر کارشناسان و متولیان امر با دید بهینه سازی به آن نگاه کنند قطعا دیده خواهد شد .

هرچند که بعضا در بهینه سازی ها به اصل آثار لطمات جبران ناپذیری وارد شده که میدان امیر چقماق و کاشی کاری مناره های مسجد جامع کبیر یزد نمونه های زنده آن هستند .

اينكه تا چه مقدار توان مديريت میراث و گردشگری استان  اجازه احياي اين بازارچه و تعامل با نهادهاي گوناگون جهت حل مشكلات آن را در بر خواهد داشت ؟! اميدواريم در كمترين زمان نظاره گر  احياي اين بازارچه سنتي و قديمي يزد باشيم! و شاید با برنامه ریزی های مدون و دور اندیشانه شاهد احداث بازارچه های سنتی به جای مجتمع های فرنگی ستاره و آریا و غیره که نه تنها آبرویی برای معماری ایرانی و اسلامی نیست بلکه مراکزی برای تهاجم و شبیخون فرهنگی هستند باشیم .

سرویس عکس یزدفردا

عکاس مجید دهقانی زاده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا